تزریق یک ترکیب هورمونی جدید به کاهش وزن در بیماران چاق کمک می کند

6 اوت 2019 - تزریق یک هورمون جدید به مدت چهار هفته، به کاهش وزن بدن و قند خون بیماران دیابتی و چاق کمک کرد.

این یافته ها از یک مطالعه ی کوچک حاصل شده است که در آن بیماران به طور متوسط ​​4/4 کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند که منجر به بهبود قابل توجهی در قند خون آنها بدون نوسان قند خون گردید، در حالی که میزان قند خون برخی از بیماران به سطح عادی نزدیک شد.

چاقی یک مشکل شایع در انگلیس است و تخمین زده می شود که از هر چهار بزرگسال یک نفر با مشکل چاقی مواجه باشدیکی از رایج ترین انواع جراحی های کاهش وزن، روشی است که به عنوان جراحی بای پس معده شناخته می شود، و می تواند در کاهش اضافه وزن و بهبود قند خون افراد دیابتی بسیار مؤثر باشد. با این حال، برخی از بیماران با این نوع عمل جراحی موافق نیستند زیرا این روش می تواند با عوارضی مانند درد شکمی، تهوع مزمن، استفراغ و افت ناتوان کننده ی قند خون همراه باشد.

تحقیقات قبلی پژوهشگران کالج امپریال لندن نشان داد که یکی از دلایلی که عمل جراحی بای پس معده با نتایج بسیار خوبی همراه است به این دلیل می باشد که سه هورمون اختصاصی که از روده ها سرچشمه می گیرند در سطوح بالاتری ترشح می شوند. این ترکیب هورمونی که به اختصار "GOP" نامیده می شود، اشتها را کاهش می دهد، باعث کاهش وزن می شود و توانایی بدن را در جذب قند از خون(قند حاصل از متابولیسم منابع غذایی) بهبود می بخشد.

محققان می خواستند ببینند که آیا تزریق این ترکیب هورمونی- پپتید شبه گلوکاگون 1 یا(GLP-1) ، اکسینتومدولین و پپتید-، می تواند افزایش ترشح این هورمونها پس از عمل جراحی باریاتریک را تقلید کرده، و سبب کاهش وزن و کاهش سطح قند خون بیماران شود.

محققان پانزده بیمار را برای مدت چهار هفته تحت درمان با GOP قرار دادند، با استفاده از پمپی که به آرامی مخلوط GOP  را برای 12 ساعت در روز، به زیر پوست آنها تزریق می کرد، تزریق این مخلوط هورمونی یک ساعت قبل از صبحانه شروع شده و بعد از آخرین وعده غذایی در روز قطع می شد. بیماران همچنین از پزشک متخصص تغذیه در مورد تغذیه ی سالم برای دیابت و کاهش وزن مشاوره هایی دریافت کردند.

پروفسور Tricia Tan، استاد پزشکی متابولیک و غدد درون ریز در امپریال کالج لندن و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت:چاقی و دیابت نوع 2 می تواند به شرایط بسیار جدی و بالقوه تهدید کننده ی زندگی مانند سرطان، سکته مغزی و بیماری های قلبی منجر شود. یک نیاز واقعی برای یافتن داروهای جدید وجود دارد تا بتوانیم زندگی بسیاری از بیماران را بهبود بخشیده و نجات دهیم. اگرچه این نتایج حاصل یک مطالعه ی کوچک است، اما درمان با این ترکیب جدید هورمونی نویدبخش است زیرا تنها در عرض چهار هفته سبب بهبود قابل توجه سلامت بیماران گردید. در مقایسه با سایر روشها، این درمان غیر تهاجمی است و سطح گلوکز را تا حد تقریباً نرمال در بیماران ما کاهش داد.

نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetes Care منتشر شد و در 79مین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه گردید. این معالجه بر روی بیماران انستیتوی ملی تحقیقات بهداشتی کالج امپریال در بیمارستانHammersmith ، انجام شد.

از بیست و شش بیمار چاق مبتلا به پیش دیابت (هنگامی که قند خون خیلی بالا است اما به اندازه کافی بالا نمی رود که به عنوان دیابت طبقه بندی شود) و دیابت از ژوئیه ی 2016 تا اکتبر سال 2018 در بیمارستان همراسمیت برای شرکت در این تحقیق ثبت نام شد. پانزده نفر به طور تصادفی برای دریافت این ترکیب هورمونی انتخاب شدند. 11 بیمار به مدت چهار هفته برای تزریق سالین (آب نمک) به عنوان دارونما انتخاب شدند. محققان همچنین از 21 بیماری که تحت عمل جراحی چاقی و 22 بیمار که تحت رژیم غذایی بسیار کم کالری قرار گرفته بودند، برای مقایسه ی نتایج آنها با نتایج درمان با GOP ثبت نام کردند. برای پیگیری سطح قند خون آنها، به کلیه بیماران دستگاه کنترل مداوم قند خون داده شد.

در این تحقیق، بیماران تحت درمان با GOP به طور متوسط ​​4.4 کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند، در مقایسه شرکت کنندگان دریافت کننده ی دارونما تنها 2.5 کیلوگرم از وزن خود را از دست دادند. همچنین درمان با GOP با عوارض جانبی همراه نبود.

با این حال، کاهش وزن بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند یا رژیم غذایی کم کالری را دنبال کرده بودند، نسبت به بیماران تحت درمان با GOP، به میزان قابل توجهی بیشتر بود. تغییرات وزن برای بیماران تحت جراحی چاقی 10.3 کیلوگرم و برای بیمارانی که رژیم کم کالری را دنبال کرده بودند 8.3 کیلوگرم بود.

پروفسور Tan اظهار داشت: هرچند کاهش وزن در درمان با GOP، کمتر از عمل جراحی چاقی بود، اما استفاده از تزریق GOP ترجیح داده می شود زیرا عوارض جانبی کمتری نسبت به جراحی چاقی دارد. این نتیجه نشان می دهد که می توان بدون عمل جراحی به مزایای بای پس معده دست یافت. اگر آزمایش های بعدی موفقیت آمیز باشد، در آینده می توانیم این نوع درمان را به بیماران بیشتری ارائه دهیم.

این تیم همچنین دریافت که GOP قادر است سطح گلوکز خون را به میزان تقریباً نرمال با حداقل نوسانات کاهش دهد. قند خون بیمارانی که تحت عمل جراحی باریاتریک قرار می گیرند نیز به طور کلی بهبود می یابد اما سطح قند خون آنها بسیار متغیر است و باعث می شود آنها را در معرض افت شدید قند خون قرار دهد.

هدف بعدی این تیم انجام یک کارآزمایی بالینی بزرگتر برای ارزیابی تأثیر GOP در بیماران بیشتر در یک دوره ی زمانی طولانی تر است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-hormone-aids-weight-loss-obese.html